Jennifer Wistbacka | Don't let the sun in your heart decay

Alla inlägg under juli 2013

Av Jennifer Wistbacka - 24 juli 2013 23:20

För många år sen när jag fortfarande red ponny lånade jag Rosannas ponny Fui, eller Sunshines Fuerst Fui som han hette.
Fui var en stor högrest och maffig svart welsh cob valack med en stor vit stjärn i pannan och tjock lång fin man och svans med en hel del humör och attityd, trots detta så kom vi fruktansvärt bra överens för det mesta och jag älskade denna ponny som min egen trots många duster då vi var lika envisa båda två. Vi tävlade lite i hoppning under en vår och sommar, med mycket bra resultat.
Till slut tog jag beslutet att köpa stor häst så Fui flyttade till en tjej som bara skulle hobbyrida, han var ju trots allt 18 år när han åkte från mig men kändes som 5 att sitta på. Ett riktigt krutpaket. Men hemma hos den här andra tjej så fick han någon form av hjärnblödning och de trodde först att han inte skulle klara sig, men den där hästen har mer livsgnista än någon annan häst jag mött. Han repade sig och flyttade hem till Rosannas mamma igen. Där har han gått sedan 2007 tror jag.

På midsommaraftonen fick jag träffa Fui igen, men inte den högresta, maffiga och välmusklade Fui jag var van vid att se. Bredvid en gammal gran stod en ihopsjunken liten svart häst med svankrygg och soleksem, min älskade Fui! Den där livsgnistan var liksom som bortblåst ur hans ögon och han var bromsbiten och eländig. Jag stod och gosade med honom en stund och han la sitt huvud i min famn sådär som han brukade göra back in the days. Han fick många pussar och kramar och en massa kärlek, "min" stackars ponny! Det skar lite i hjärtat när jag var tvungen att lämna honom.

Så idag så ringer Rosanna och berättar att Fui har lämnat oss, det känns ända in i själen vill jag lova. Han hade varit pigg och glad imorse när han kom ut i hagen och busat lite med sin kompis Alexander, sen har han antagligen bara lagt sig ner någon gång under dagen och somnat in. Älskade lilla ponny, du kommer vara för evigt saknad <3

Sunshines Fuerst Fui
1988-2013

Av Jennifer Wistbacka - 22 juli 2013 23:35

Försöker sova men mitt rum är fullt av myggor som surrar i kör... Dö äckliga djur, dö!!

Har ridit min favorit Curvibrud nu på kvällskvisten, hon är så mysig! Det är ingen annan här som gillar henne men jag tror aldrig hon fått en ärlig chans, jag ska eventuellt tävla henne i mitten på augusti. Vi hoppade några språng och hon kändes fin, har ju hoppat henne för René men det känns som att den ridningen han vill att vi ska ha inte funkar på henne. Hon måste ridas ihop och aktivera bakbenen mer för hon är ganska markbunden och tråkig när hon inte sätter under sig och jobbar ordentligt. René vill ju att vi ska rida i lätt sits mest hela tiden och väldigt mycket framåt, då blir hon lite lång och flack tycker jag. Men ikväll kändes det bra i alla fall så får fortsätta så!

Sen fick Curbinascutt jobba lite i lina också, vi har haft problem att få på tränset på henne men idag lyckades vi! Även Curescape (en tre årig hingst) fick jobba lite i lina, han kommer att bli såååå snygg när han kommer igång. Han har otroligt fint steg, ska försöka filma nästa gång så ni får se!

Nu ska det sovas, en ny dag imorgon!

Av Jennifer Wistbacka - 22 juli 2013 19:10

Hallå där allihopa!

Hade ett litet blogguppehåll över helgen. Har varit ledig och hemma hos mamma och haft det fantastiskt bra.

Det var så himla skönt att komma bort härifrån en liten stund för att ladda upp batterierna lite och träffa familjen. Igår var mormor och hälsade på hos mamma innan jag åkte till Södertörn igen. Åker hem till mamma på fredag em igen, min söta lillasyster blir stor och fyller 18 år (!!).


Idag har Paulina och jag jobbat undan på förmiddagen och jag red Curiretto, han gick så bra. Jag börjar gilla den hästen mer och mer. Samma dag som jag och Paulina började här så åkte Curiretto och en häst till ner till Danmark för försäljning, men Curiretto var lite för mycket att jobba med så dom skickade upp honom igen. Han är väldigt tittig på hinder trots att han gått 130 klasser, så vi ska börja rida låga klasser på honom för att han ska få in rutinen och se tusen olika hindertyper. När väl det sitter tvivlar jag inte på att han hoppar hus, just nu ser han ganska tråkig ut men är mycket trevlig att rida. Han är lite lönnfet och otränad så går han ner några hundra kilo och bygger lite muskler så blir han nog jättefin.


Nu på em har vi legat och solat nere vid stranden, och ska rida ett gäng hästar strax. Det är ju så varmt på dagarna så det är nästan olidligt att rida under dagen. Varken skönt för oss eller hästarna. Har precis käkat middag så ska ta mig en powernap nu innan vi går ut till stallet igen!


    


Just det, jag och Paulina hittade en duva i ridhuset som antagligen flugit in i väggen eller något. Det var helt groggy och ville inte resa på sig och flyga iväg. Vi försökte få i den lite vatten och få den att flyga igen men tyvärr så flyger den i himlen nu, rätt som det var så la den huvudet på sidan och dog. Började nästan grina, sån jävla djurvän man är, ska försöka rädda allt och alla jämt, haha!

Av Jennifer Wistbacka - 20 juli 2013 13:23

Äntligen har jag fått min efterlängtade lediga helg!
Halv fem igår satte jag mig i bilen och styrde hem till mamma. Det var så skönt att komma hem och se något annat än hästar. Nu menar jag ju såklart inte att jag aldrig vill se en häst igen men det är verkligen skönt att vara lite hästledig. Samtidigt som jag längtar lite efter mina fyrbenta bebisar.

Veckan har gått fort, jag och Paulina har haft fullt upp och vi har jobbat ihjäl oss nästan hela dagarna. Igår red jag min första tillridningshäst också, Camoragirl. En liten söt fux med tre vita ben och en stor bred bläs, hon är sex år och väldigt grön så det ska jag ordna till. Jag ska ha ett litet samarbete med dom som hyr en stallgång i stallet på Södertörn, så jag kommer ha lite olika hästar löpande. Ibland en och ibland flera.

Nu har även alla hästar fått en träningsplan och tävlingsupplägg så det kommer vara fullbokat hela helgerna ett tag framöver. Näst på tur är det Aldenalyx och Le Balouville som ska gå två varsina 1,20 och 1,30 på Sundbyholm, sen ska Currescutt och Curnational gå 1,40 två helger i rad innan det är dags för Hammarö.

Nej nu tänker jag inte prata mer häst förrän jag är tillbaka på Södertörn, ikväll kommer Rossi hit så vi ska dricka vin och snacka en massa skit.

Här är en länk när Camoragirl hoppar. Det är en jättefin häst med stor kapacitet!

http://m.youtube.com/watch?v=oRqh3ayZ9As

Av Jennifer Wistbacka - 15 juli 2013 22:17

Tungt var det att gå upp när klockan ringde imorse vill jag lova. Vi rullade in på gårdsplanen vid två inatt och jag kom inte i säng förrän halv tre/tre.. Men det var bara att pallra sig upp när klockan ringde och sätta igång.

Hela förmiddagen gick åt att jag gjorde iordning hästar till René. Han red alla hingstarna så det slapp jag idag, eller ja dom stora i alla fall. Dom måste igång ordentligt nu för tanken är att dom ska gå VW Grand prix i Hammarö i augusti.

Jag hann med att rida fyra hästar idag på em men det har gått segt, huvudet har inte varit med riktigt. Snacka om att jag har haft rena semestern i Falsterbo. René och jag la upp en grov planering för vad alla hästar ska göra det kommande året när vi satt i bilen hem igår. Det känns kul att äntligen få något att jobba efter. Dessutom kommer min tillridningshäst imorgon, en fem årig valack som tydligen är lite bakskygg. Ska bli spännande att se vad det är för något, den hade väldigt bra stam så nåt ska det väl bli av den. Kommer inte ihåg vad det var för blod den hade i sig men vet att det var bra.

Kvällen gick åt till att mysa lite med fölen eftersom jag inte hann med det på förmiddagen som vanligt.

Nu ska jag äntligen få sluta mina ögon, jag satsar på att rida fem hästar imorgon och eventuellt börja med en av de tre åriga hingstarna.
Tack och bock!

Av Jennifer Wistbacka - 14 juli 2013 18:40

Sitter i bilen och har lämnat Falsterbo och en helt fantastisk vecka bakom mig, jag hoppas vi kommer hit nästa år också!

Igår käkade vi middag i resturangtältet och sedan festade vi loss totalt när dom drog igång nattklubben. Jag har träffat mycket nytt och trevligt folk här, skönt med lite nya bekantskaper! Det var tungt att gå upp och morgonfodra kan jag säga, men gick hem när René hade ridit och sen sov jag hela förmiddagen. Vi har mest legat och degat i soffan idag i övrigt, det har faktiskt varit lite mulet och grått här idag så det gjorde inte så mycket att man har varit lite trött.

Nu har vi "bara" åtta timmar i bilen innan vi är hemma, som jag längtar hem till min säng!

Av Jennifer Wistbacka - 12 juli 2013 17:12

Kom tillbaka till huset för en stund sedan, har kollat på derbykvalet och första omgången av nationshoppningen. Jens red som första ryttare i laget och gjorde en felfri runda med sin Lunatic, Malin hade ett ner med Baltimore och även Emma. Rolf-Göran stod som vanligt för en felfri ritt. Han är så grym, jag kan knappt beskriva med ord för hur mycket den här mannen inspirerar mig. Han och Marcus Ehning är mina största förebilder för min ridning och mitt mål är att kunna rida så bra som dom gör, det är en fröjd för ögat att se dom rida in på banan och få det att se så lätt ut med en perfekt rytm och tempo.

Ikväll blir det nog lugnt, ska iväg till Ville och kvällsfodra och gå en sväng med honom när det är lite lugnare på området sen blir det nog några glas vin som uppvärmning inför morgondagen då vi har bokat bord i tältet bredvid hoppbanan för att se sixbaren och sedan blir det nattklubben. Gött mos!

Här får ni lite bilder från idag!

Av Jennifer Wistbacka - 12 juli 2013 08:08

Idag är vi uppe med tuppen, jag sitter i en stol utanför boxen i solen och väntar på att René ska rida klart. Idag är det strålande sol och nästan vindstilla här nere i Skåne, underbart!

Vi ska hem och äta frukost när vi är klara och sen tillbaka för idag är det hoppning hela dagen på stora gräsbanan. På eftermiddagen är det nationshoppningen så det är väl den som lockar mest men det är också kvalet till derbyt idag vid halv elva och det är ju också spännande.

Såhär ser det ut en tidig morgon på stallområdet i Falsterbo:

Ovido - Quiz & Flashcards