Jennifer Wistbacka | Don't let the sun in your heart decay

Alla inlägg under april 2013

Av Jennifer Wistbacka - 29 april 2013 12:24

Nu har jag äntligen fått ändan ur soffan och skriver det här inlägget om storhoppande hästar.


Preben är en sådan och jag jobbar hårt och mycket på att han inte ska hoppa upp sig så mycket. Det tar på hans krafter och han blir trött fortare.

Det jag har fokuserat mycket på den sista tiden är galoppbommar framför hindrena. Det gör att du måste ha ett bra tempo, hästen kan inte komma fel och den planar ut språngkurvan bättre. Det jag har gjort är att jag ställt upp ett hinder, rullat ut markbommen ca 30-50 cm beroende på om det är oxer eller räcke. Är det en oxer så behöver inte bommen vara lika långt ut. Sen har jag stegat utifrån markbommen 3m till nästa galoppbom och sen 3m till nästa. Jag ska tillägga att det här är storhäst avstånd så har du ponny får du minska avstånden lite.

Jag har bara använt mig av två galoppbommar innan markbommen, men vill du ha fler går ju det med.


Det är allt jag hinner med idag, skriv gärna en fråga om du undrar något!


Kram Jennifer

Av Jennifer Wistbacka - 29 april 2013 12:07

Igår var vi iväg på Titthindershoppning i Vingåker med Preben.

Han hoppade kanon och jag fick verkligen den där feelingen som vi har letat efter de senaste gångerna vi har varit iväg. Jag är så jäkla nöjd med gårdagen trots att det blev ett stopp i första klassen på ett blått vågformat plank med vattenmatta under. Preben som aldrig sett en vattenmatta kissade väl nästan på sig när han fick syn på den och sprang på sidan, andra försöket så hoppade han den jättefint. 

I andra klassen hade vi ett grymt bra tempo och allt kändes rätt, men det hade varit mycket väntetid och han var nog lite trött så han gjorde ett omtramp när jag ville trycka av honom på näst sista hindret och han kom lite för nära och hann inte få upp frambenen tillräckligt snabbt så det blev ett ner där tyvärr.

Det var även en mur med som han heller aldrig sett, men den hoppade han som han aldrig gjort något annat i sitt liv!

Men som sagt jag är sjukt nöjd ändå, det var våran tredje tävling och hans första med två klasser vilket är ovant för honom. Vi har börjat hitta varann riktigt bra och det känns som att Preben verkligen litar på mig nu när jag lotsar honom runt banan.

Jag lovade honom att om han gjorde den här tävligen bra så skulle han få nya skydd och en förbygel så ja det är beställt nu, ett set med gråa Eskadronskydd och en förbygel. Det slank med ett nytt tävlingsschabrak också så vi kommer vara supersnygga när vi ska iväg till Åby på söndag om sakerna hinner komma!


Här kommer lite bilder från gårdagen!


 


Hinder nr 1, det är 90cm men ser ut som 50..?


 


Hinder nr 8, som vi rev i andra klassen!



Sista hindret som var en mur, inga problem! 





Av Jennifer Wistbacka - 14 april 2013 15:01

Ja idag så gjorde ju jag och Preben våran debut i hoppning, utan succé ska jag tillägga! Han kändes superfin på framridningen och framhoppningen men sen blev han stel och spänd när vi kom in på banan och det låste sig.

Redan på första hindret så backade han av 20 meter innan hindret och bröt ut, vi kom till hinder nr 3 (kombination) innan han gjorde samma sak två gånger till och vi blev uteslutna.
Min kompis filmade ritten och jag ser själv (och jag vet om det också) att jag inte rider fram ordentligt. Jag måste ha mer tryck i honom utan att han går fram fortare, då hoppar han mycket bättre. Annars blir det kråkhopp och mest obekvämt och en dålig upplevelse för lilla Preben.

Nog om det, vi tittar framåt och satsar på att göra en felfri runda i Åby den 4 maj!

Preben och jag på framridningen idag!

Av Jennifer Wistbacka - 14 april 2013 00:06

Ja hann ju inte med att skriva mitt inlägg idag som jag tänkt så det får bli en annan dag.

Har i alla fall varit iväg och hämtat transport och putsat varenda pryl som ska med på tävlingen imorgon.

Har även hunnit med att hälsa på min mormor som precis kommit hem från England och moffat pizza och spelat "med andra ord" med kompisarna! En mycket trevlig dag med andra ord, nu liggar jag och jycken nerbäddade i sängen och klockan står på 05.30 imorgon bitti.

Godnatt allihopa och önska mig lycka till imorgon!

Kram Jennifer

Lägger upp en bild på min underbara, soldyrkande lilla hund. Hittade honom såhär en morgon när jag vaknade <3

Av Jennifer Wistbacka - 12 april 2013 20:01

Igår var jag ute i stallet hos Preben och trimmade lite inför söndag.

Jag hade för enkelhetens skull satt upp hinder som det ser ut på framhoppningen på tävling. Han kändes mycket pigg och fin, men det verkar som han har fått för sig att det är okej bryta ut och springa bredvid hindret sen i söndags. Efter att han gjort så ca två gånger så tröttnade jag och sa till honom på skarpen. Jag rider aldrig med spö annars men tog ett kort hoppspö som låg på sargen och det räckte med att lägga till det framför sadeln på anridningen så hoppade han som en klocka igen!

Imorgon ska det hämtas transport och putsas på Preben och all utrustning då det blir en tidig morgon som det är redan så ska göra klart allt förutom knoppningen. Han måste ju vara snygg på sin hopp premiär!

Imorgon ska jag försöka skriva ett inlägg om storhoppande hästar, precis som Preben!

Kram Jennifer

Av Jennifer Wistbacka - 10 april 2013 11:59

Tänkte blogga om ett tips för dig och din häst som jag har jobbat med väldigt mycket.


Galoppombyten alltså, har du och din häst fastnat i den träningen?


Preben som jag rider har haft lite problem med detta, även Jenny som äger honom har fastnat lite.

Det som många gör fel när man ska börja med byten är att man gör en stor grej utav det och man stressar upp både sig själv och hästen.

Det enklaste är att börja med att ställa ett litet kryss på t.ex medellinjen. Rid på åttvolter och lek lite bara. Det blir enklare för hästen då dom oftast byter galopp själva över hindret. Börja med att lägga skänkeln och vikten efter vilken galopp hästen ska ha efter hindret. När hästen gör det utan problem, lägg ner så att det bara är bommar på marken. Gör om samma procedur över bommarna. 

Ibland kanske hästen inte alls byter, men bli inte arg eller stressad utan behåll lugnet, sakta av till trav och börja om. 

Preben och jag är fortfarande i utvecklingsfasen över bommarna men har också provat på nästa steg. Det är att du tar bort bommarna helt och lägger skänkeln för byte mellan sockerbitarna eller hinderstöden du använt till krysset. 

Då kommer hästen koppla ihop detta och det blir enklare för hästen att lära sig byta galoppp. Tillslut kan du bara sitta och lattja över meddellinjen och lägga skänkel för byte och det blir enklare för hästen att förstå! 


Kom ihåg att aldrig bli arg om hästen gör fel, men ös beröm över den när den gör rätt!

Och nöt aldrig för mycket, det ska vara kul för hästen!


Detta ska alltså inte göras under ETT ridpass, utan hellre tio. Det för att hästen ska få en positiv upplevelse och det inte ska bli jobbigt för hästen, då dom kopplar ihop byten=jobbig vilket kan leda till negativa konsekvenser och att hästen senare får ännu jobbigare att genomföra byten korrekt.

Av Jennifer Wistbacka - 10 april 2013 11:44

I söndags var vi alltså iväg på Prebens första pay and jump någonsin som uppvärmning inför helgens tävling i Katrineholm.


Han var så himla duktig och trots ett litet missförstånd som resulterade i ett stopp på sista hindret (såklart) så är jag så jäkla nöjd. Jag tackar Jenny Lucic för att jag får rida din fina häst! 
Jag har ridit Preben regelbundet nu sen i höstas och det är så himla kul att se och märka hur mycket han har utvecklats. Det känns så himla bra att det är JAG som har gjort det här med den här fina hästen.
Mer ambitiös och arbetsvillig häst får man fasiken leta efter alltså, han bara älskar allt han gör.
Nu är vi i alla fall redo för vår första officiella tävlingsstart på söndag och jag kan inte vara mer taggad!


Här kommer lite bilder från i söndags!


 


Framridning


 


Planket gick bra, trots Preben aldrig sett ett i hela sitt liv!



Man får vara glad om man sitter kvar då han hoppar sjukt mycket med ryggen!




Ovido - Quiz & Flashcards