Jennifer Wistbacka | Don't let the sun in your heart decay

Direktlänk till inlägg 10 april 2013

Galoppombyten

Av Jennifer Wistbacka - 10 april 2013 11:59

Tänkte blogga om ett tips för dig och din häst som jag har jobbat med väldigt mycket.


Galoppombyten alltså, har du och din häst fastnat i den träningen?


Preben som jag rider har haft lite problem med detta, även Jenny som äger honom har fastnat lite.

Det som många gör fel när man ska börja med byten är att man gör en stor grej utav det och man stressar upp både sig själv och hästen.

Det enklaste är att börja med att ställa ett litet kryss på t.ex medellinjen. Rid på åttvolter och lek lite bara. Det blir enklare för hästen då dom oftast byter galopp själva över hindret. Börja med att lägga skänkeln och vikten efter vilken galopp hästen ska ha efter hindret. När hästen gör det utan problem, lägg ner så att det bara är bommar på marken. Gör om samma procedur över bommarna. 

Ibland kanske hästen inte alls byter, men bli inte arg eller stressad utan behåll lugnet, sakta av till trav och börja om. 

Preben och jag är fortfarande i utvecklingsfasen över bommarna men har också provat på nästa steg. Det är att du tar bort bommarna helt och lägger skänkeln för byte mellan sockerbitarna eller hinderstöden du använt till krysset. 

Då kommer hästen koppla ihop detta och det blir enklare för hästen att lära sig byta galoppp. Tillslut kan du bara sitta och lattja över meddellinjen och lägga skänkel för byte och det blir enklare för hästen att förstå! 


Kom ihåg att aldrig bli arg om hästen gör fel, men ös beröm över den när den gör rätt!

Och nöt aldrig för mycket, det ska vara kul för hästen!


Detta ska alltså inte göras under ETT ridpass, utan hellre tio. Det för att hästen ska få en positiv upplevelse och det inte ska bli jobbigt för hästen, då dom kopplar ihop byten=jobbig vilket kan leda till negativa konsekvenser och att hästen senare får ännu jobbigare att genomföra byten korrekt.

 
 
Moa

Moa

10 april 2013 14:30

Jag har en fråga (hoppas du kan svara på den), min ponny är jätte duktig i både dressyr och hoppning. Han kan galoppombyte, problemet är att jag inte kan känna när det är rätt och fel, och jag undrar om du har nåt tips? :) Och vi har inte övat galoppombyte än, så du hade bra tips! Vi satsar på hoppning, så det där med att känna om det är rätt galopp skulle hjälpa mig oändligt mycket! :)

http://mobilfotografen.bloggplatsen.se

Jennifer Wistbacka

12 april 2013 19:51

Om du har svårt att känna om din ponny går i rätt galoppså kan du kika ner på bogen. Om du rider i höger varv så ska höger framben/bogblad sträckas lite längre fram än det vänstra och tvärtom, då ser du om du har rätt galopp :) Annars brukar det kännas ganska tydligt om hästen går i fel galopp då det brukar bli ganska stötigt och obekvämt att sitta ner, speciellt på böjt spår!
Hoppas du fick svar på din fråga Moa!
Kram Jennifer

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennifer Wistbacka - 3 april 2015 22:49

Hallå där!Nu är det sådär länge sen igen jag var här inne och bloggade. Har ju hunnit få min lägenhet sen sist, så det måste ha varit evigheter sen jag skrev sist eftersom jag fick lägenheten 1'a september. Trivs superbra här hemma och har fått hyfsa...

Av Jennifer Wistbacka - 12 augusti 2014 16:49

Har upptäckt hur fantastiskt dåliga ni killar är på att lägga upp bra bilder på er själva. Speciellt på sidar där ni ska framhäva er från er bästa sida, t.ex dating sidor. Så här kommer en liten lektion i vad vi tjejer inte tycker är passande bilder ...

Av Jennifer Wistbacka - 19 juli 2014 13:39


Dagarna bara flyger förbi nu när jag jobbar. Ena dagen är det måndag och svisch säger det så är det fredag igen, har faktiskt jobbat heltid sen jag började och det känns toppen. Jobbet i sig är ju inte det roligaste men bra jobbarkompisar gör allt. ...

Av Jennifer Wistbacka - 11 juni 2014 20:36


Vilket väder vi har haft de senaste dagarna! Jag har haft turen att jobba kväll den här veckan vilket innebär att det har blivit en hel del soltimmar! Tyvärr har vi lite materialbrist på jobbet så är ledig från idag och veckan ut, så idag passade...

Av Jennifer Wistbacka - 31 maj 2014 12:16


Idag står hoppning på schemat! Tre kombination blir det och tanken är att vi ska ta några större språng idag, ska bli så kul! Men först ska jag möta upp Jossan i stallet och vi ska rida en sväng i skogen, Mona är snäll och lånar ut sin islandshäst ...

Ovido - Quiz & Flashcards