Jennifer Wistbacka | Don't let the sun in your heart decay

Alla inlägg under februari 2011

Av Jennifer Wistbacka - 23 februari 2011 20:45

Har varit full rulle här i en vecka snart.

Eftersom det har varit så kallt så har alla hästarna stått inne på nätterna, vilket betyder att det tar nästan hela dagen att mock dessa tio halmboxar. Det är konstigt för i varenda box bor det en skitgris och det är inte roligt!

Löshoppade Hippan idag och hon var superduktig. Hon har ju inte hoppat så mycket så det blev inte så högt idag men så fort hon hoppar över en meter ska jag lägga ut film för hon hoppar som en katt!

Jag har i princip fått klartecken om att både Hippan och hingsten Corvette ska gå treårstestet i maj så nu ska jag sparka igång dom rejält. Corvette kommer snart hem, han har varit iväg på inridning hos nån Magnus. Hippan tänkte jag rida in nu under våren innan treårstestet.


Nej nu ska jag ta en kopp te och mysa i soffan med min lilla hund som är dundertrött efter en heldag i stallet. Han har inte rört sej från soffan sen vi slutade kl fem!


Puss & Kram

Ninni

Av Jennifer Wistbacka - 23 februari 2011 12:14

Är proppmätt, har precis käkat lunch och sitter i soffan och slappar.

Har ju lunch i hela en timma och fyrtiofem minuter till!

Porsche har varit med hela förmiddagen så han är helt slut.


Har mockat hela förmiddag och är äntligen klar med det, så nu är det bara att fylla vatten och halma resten av boxarna. Jag hann med hälften innan lunch. Sen ska treåringen jobbas lite i ridhuset och sen är det nog dags att ta in hästarna och sluta för dagen.


Har lite planer på framtiden och hoppas verkligen att det går igenom nu. Det skulle vara så himla kul, visst det blir ett lite annorlund liv än vad man lever idag men det är det värt! Tänker inte avslöja någonting förrän det är helt säkert!


Nu ska jag slappa vidare, ha det bra alla!


Puss & Kram

Ninni

Av Jennifer Wistbacka - 21 februari 2011 10:00

Har tagit mej en välförtjänt sovmorgon och sitter nu och äter frukost.

Sovmorgon för en vecka sen hade ju helt klart varat till tre på eftermiddagen men efter att ha gått upp kl sex eller tidigare i ev vecka så var det en riktig sovmorgon till kl halv tio idag!


Tänkte lägga upp lite bilder idag och visa lite av gården jag jobbar på. Det blev inte så många bilder men det kommer mer. Så var så goda!


  


Här har vi skrittmaskinen, eller skritthuset. I bakgrunden syns ridhustaket.

 

  


Inne i skritthuset

 

  


Ridhuset från utsidan sett, det är enormt med en stor cafeteria, domarbås, läktare längshela långsidan hitåt sett. Det går även en gång mellan tävlingsstallet och riduset så man behöver inte gå ut med hästarna om man ska dit. På vägen finns även skritthuset.

 

  


Ridhuset inne. Underlaget är av nån slags ridhussand och textil, det är väldigt mjukt och ljuddämpande men oj så jobbigt att mocka ridhuset.

 


Tävlingsstallet, som rymmer 24 boxar varje box med egen ventilation och elektrisk vattenkopp. Mocka gjorde man inte heller utan man "dammsög". Inte heller sopade man gångarna utan det fanns en sopmaskin till. Det finns även tre solariespiltor, fyra duschspiltor, tvättstuga med torkrum, sadelkammare utan dess like. Dessutom är stallet uppvämt, det sitter alltså element överallt så man behövde inte frysa när man jobbade här. På övervåningen, förutom höskullen, ligger det en lägenhet för hästskötare (nej jag kommer tyvärr inte bo där), omklädningsrum med dusch och allt och ett stort fint kontor. Tror jag fick med allt.. eller ja det kommer nog mer. Just det, det är ingen idé att springa in hur som helst här, det är både låst och larmat!



Ja såhär såg det alltså ut när det bodde hästar här inne. Idag används det mest som "lager" åt typ hundratals växtnäringssäckar. Sjukt tråkigt tycker jag eftersom det har sån potential.   



Här har vi hagarna och även ridbana i mitten samt ett ovalspår runt alltihop.     



Här har vi gräsbanan, har inte en aning om hur den ser ut idag men såhär såg den ut när Maria Sundberg bedrev sin verksamhet här.  



Och sist men inte minst. Här har vi ett av avelsstona, Sigane Van De Grudeval, i sadeln ser vi ingen mindre än, just det Rodrigo Pessoa. Häftigt! 

  

Av Jennifer Wistbacka - 20 februari 2011 07:17

Börjar räkna ner, nu är det bara några timmar kvar tills jag är ledig! Ja i alla fall en dag sen börjar jag jobba på tisdag igen.

Jag sov hemma i Katrineholm inatt igen och när jag startade bilen var det 20 minus ute och värre blev det. Strax innan avfarten till Björkvik var det 26 minus!!! Ja det är sant och det är helt sjukt! Trodde inte det kunde vara så kallt, det borde vara olagligt!


Igår var jag och älsklingen bara hemma och kollade på Melodifestivalen och myste. Måste säga att det var ju bäst låtar hittills i alla fall. Tyvärr gick inte nån av mina favorit låtar vidare. När klockan sen var halv elva ungefär så låg jag och snakade som ett barn.


Hästarna har i alla fall fått frukost och jag sitter och trycker i mej lite gröt, duktig jag är.


Puss & Kram

Ninni

Av Jennifer Wistbacka - 19 februari 2011 07:38

Jahopp, då var man på plats på Tärnö igen efter att ha spenderat en natt hemma i min egen lägenhet, i min egen säng med min alldeles egna älskling! <3

Det var riktigt skönt måste jag erkänna men det var liiite tungt att gå upp så tidigt. Men jag hann i tid och hästarna har fått sin frukost. Tänkte att dom får stå inne och äta upp så går jag ner och släpper ut dom runt åtta/kvart över åtta. Alla hästarna har stått inne inatt efter som att det var 20 minus när jag startade bilen imorse, så jag har lite att göra idag. Kan vara skönt eftersom jag har fruktansvärt ont i mitt knä av nån konstig anledning...


Nehe dags att börja göra sej klar då!

Puss & Kram

Ninni

Av Jennifer Wistbacka - 17 februari 2011 22:33

Hästarna

 

Här kommer lite bilder på unghästarna jag har arbetat med idag!



Hip Girl

e. Hip Hop f. 2008

 

Hippan som hon kallas fick lite löshoppning idag, det är ganska svårt att få till något riktigt seriöst när man är ensam tyvärr men så är det. Hippan har inte löshoppat alls så jag tyckte det var på tiden idag, hon hade även träns på sej för första gången idag. Framöver så ska vi fortsätta löshoppa och även sadelvänja henne och så småning om nu i vår rida in henne. Tyvärr kommer hon inte gå tre års testet i maj, inte vad som har sagts i alla fall.   


  


Chairmans Girl

e. Chairman La Silla f. 2009

 

Chairmans Girl, Cherry även kallad är en helt otroligt mysig liten tjej. Idag fick även hon ha träns på sej för första gången. Hon blev även longerad idag och lite löshoppad med bommar, om man nu kan kalla det löshoppning. Med henne så ska jag fortsätta longera och tömköra så småningom. Hon ska även vänjas med skritten. Förhoppningsvis så ska hon och de andra två åringarna gå tre års testet nästa år om jag får bestämma.

 


Corinne

e. Hip Hop f. 2009

 

Corinne är en liten tjej som är två år men är ganska liten för sin ålder. Här har hon träns på sej för första gången och blev även longerad för första gången och var super duktig. Men Corinne och även dom andra gör det berömda "unghäst-stoppet". Mitt i longeringen stannar de upp och ställer sej med huvudet mot mej och stirrar på mej och undrar vad dom håller på mej egentligen. Hahaha, dom är så söta!



Galicia

e. Hip Hop f. 2009

 

Galicia är den nervigaste av unghästarna. Trots det så är hon en väldigt mysig och trevlig häst som verkligen vill göra rätt för sej. Hon kommer nog att hoppa super när hon blir större. När vi har börjat löshoppa lite mer så kommer filmer på allihopa också för dej som är intresserad.  

 

Porsche ligger och sover som en stock, han har varit med hela dagen i stallet. Efter jobbet så kom mamma och hämtade mej och jag åkte med hem dit och fick lite mat i magen. När jag sen skulle hem så tog jag vägen över Flen-Katrineholm. Då fick jag träffa min efterlängtade älskling nån timme i alla fall. Ska hem imorgon kväll och så sover jag hemma också, jag har ju mammas bil nu så då blir det ju lättare.


Nej nu ska jag gå och borsta tänderna och sen sova, det är en dag imorgon också.


Godnatt mina vänner!

Puss & Kram

Ninni

Av Jennifer Wistbacka - 16 februari 2011 12:40

Jobba, jobba, jobba!

 

Ja för tillfället sitter jag i soffan i mitt provisoriska oende på nya jobbet. Min lägenhet blev inte ledig förrän tidigast 1:a Mars så jag får bo i en annan stuga så länge.


Har jobbat min första förmiddag och det har gått kanon. Jag tror jag har koll på alla hästarna nu. De flesta går på lösdrift så det är bara två stycken som går inne. Ska bli kul att få lägga upp ett träningsschem till unghästarna och ev rida in dom. Anläggningen är helt fantastisk, de har två stall varav det ena, tävlingsstallet, är helt tomt. Det är nästan skam, det är så himla fint och rymmer 24 stora boxar, med elektriska vattenkoppar och egen ventilation i varje box, det har även gummigångar i stallet vilket håller ljudnivån nere. Det finns tre stycken stora duschspiltor och även tre solariespiltor. Sadelkammaren är större och bra mycket finare än mitt eget kök hemma. Ja man blir ju inte allt avundsjuk. Ridhuset är hur stort och fint som helst med en enorm hinderpark och underlag av sand och textil. Här behöver man heller inte vattna för hand utan det finns vattenspridare i taket. Skrittmaskinen är också stor och även inomhus. De har även 22 stycken små paddockar, en gräsbana och en sandbana utomhus. Det stallet som hästarna står i nu är ett gammalt kostall, alltså inte så mycket moderniteter som i det nya stallet. Det rymmer ungefär 10 boxar men saknar spolspilta. Jag ska ta lite bilder på allt så får ni se med egna ögon!


Nu ska jag ta och ringa min älskiling, saknar honom så sjukt mycket. Det var jättejobbigt att se honom åka härifrån igår.


Puss & Kram

Ninni

Av Jennifer Wistbacka - 13 februari 2011 14:26

Sitter i soffan och pustar ut lite efter att ha städat lägenheten från golv till tak. Badrommet fick sej en ordentlig genomgång då det verkligen var välbehövligt. Okej nu låter det som att mitt badrum var jätteäckligt men jag bytte i alla fall handdukar, duschdraperi och rensade till och med avloppen som aldrig är speciellt trevligt hur ofta man än gör det.

Dammsög hela lägenheten och till och med soffan, klädseln skulle behöva tvättas eftersom att Porsche här om dagen blodade ner lite här och var med en tass.

Jag skulle klippa klorna på honom och ni som känner Porsche vet att det är det värsta han vet. Han röck till och jag lyckades klippa en mm för långt och då började det störtblöda. När vi senare hade varit ute och kissat när han slutat blöda så hade det av nån konstig anledning börjat blöda igen då låg han redan i soffan och hade redan klättrat på kuddar och ryggstöd.. Suck.. Fick hur som helst bort det värsta men några fläckar är kvar.


Igår fyllde jag ju år också, det hade jag nästan glömt bort. Känns inte som att det är något att fira att jag blir äldre längre. Var i alla fall ute i skogen med Natta, Nicklas och Elin (och alla hundar såklart), vi grillade korv och busade med hundarna. Det var jättemysigt men det blev lite kallt mot slutet. När vi kom hem så åkte vi till älsklingens föräldrar och fikade lite, semlor och kaffe, mums! Senare på kvällen åkte vi hem till Elin och Håkan för att kolla på melodifestivalen och ta det lugnt. Vi åkte hem efter det så med andra ord var det en lugn och mysig födelsedag. Kanske ska man kalla det en "vuxen" födelsedag?


Ikväll åker jag till mamma och sover där, innan vi åker till Tärnö imorgon på arbetsintervju. Ska bli så spännande och se hur det ser ut. Hoppas jag får jobbet!


Nu ska tvätten fixas!

Puss & Kram

Ninni


 

Vi försökte oss på en fin gruppbild men ja, med tre hundar med varsin vilja gick det sådär!


  

Porsche tyckte det var kallt och inte alls så roligt som Puma tyckte det var!

Ovido - Quiz & Flashcards