Jennifer Wistbacka | Don't let the sun in your heart decay

Alla inlägg under maj 2013

Av Jennifer Wistbacka - 25 maj 2013 22:36

Igår tyckte min smarta kompis att mata Porsche med chilinötter var en bra idé.

Men Porsche har mått bra hela dagen så jag började slappna av. Var lite orolig när han inte kissat på hela dagen men sen hade han ju inte druckit något heller.. Sen slog det mig för en timme sen att han har varken ätit eller druckit på hela dagen?! Herregud! Började märka nu på kvällen att han var låg och inte ville vara med utan bara sova. Och inte ville han äta någonting, och om Porsche inte äter då är det något som är fel. Varm var han också men nosen kall och blöt som den ska. Ringde till Strömsholm eftersom våran djurklinik inte har jour på helgkvällar. Dom trodde inte det var någon fara men om jag såg en försämring skulle jag ringa direkt. Skulle försöka få i honom lite vatten också. Sagt och gjort, tinade lite köttbullar och tärnade dom för att sedan lägga ner dom i en liten skål med vatten. På så sätt får han i sig både vatten och något att äta. Så nu är det bara att hålla koll på honom hela natten, lilla älskade jycke!

Av Jennifer Wistbacka - 24 maj 2013 16:03

Har haft en toppendag idag. 

Rosanna kom hit igår kväll och vi kollade film och myste lite. Vi såg filmen "21 & Over" och den var faktiskt riktigt rolig, dock kändes den lite som en kopia på "Hangover" filmerna men man fick sig ett gott skratt i alla fall.

Vi käkade frukost och tog det lugnt imorse, sen åkte vi iväg upp till Lövåsen och gick runt lite på Ö&B och Elgiganten innan vi åkte ner till stan och gick på marknaden en stund. Det är tydligen marknad hela helgen med en massa stånd och något tivoli. Kul att det händer något här för en gångs skull i den här tråkiga stan. 

Ikväll blir det lite kubb med tjejerna och sen hem och ta det lugnt, blir eventuellt utgång imorgon men det är oklart än så länge. Annars har jag inga planer alls för helgen, ska väl hem till mamma på söndag eftersom det är mors dag.


Har inte så mycket mer att skriva idag. Kanske skriver ett inlägg om markarbete sen annars ses vi imorgon igen!

Av Jennifer Wistbacka - 23 maj 2013 16:48

Tänkte fördjupa mig lite i löshoppning idag och dela med mig av mina tips och erfarenheter.


Tidigare i mitt liv har jag inte riktigt förstått varför man löshoppar, det har känts rätt meningslöst i mitt tycke. Tills jag började jobba hos Hanna Karlsson på Hjemlskyl Avel & Sporthästar under våren 2009.

Där jobbade vi mest med unghästarna som skulle gå 3-års testet på Strömsholm och hoppade även in 4-åringar och utbildade dom. Det var en sjukt lärorik tid och mycket av det jag lärde mig hos Hanna bär jag med mig i bagaget idag. 


Löshoppning är ju i alla fall ett sätt för den unga hästen att lära sig hoppa och få koll på hinderavstånd mm utan att någon ryttare sitter och stör hästen. Du ser också lättare från marken vad hästen använder sig av för teknik. Det är också viktigt att hästen hoppar korrekt redan från början, man bör därför se till att hästen är avspänd och lugn innan man sätter igång. Kanske longera hästen lite innan eller släppa den lös i löshoppningsringen innan hindrena är uppbyggda så den får springa av sig lite.

Man ser ofta tydligt på hästen hur hinderklok den är genom att löshoppa. Vissa hästar rusar emot hindrena och kastar sig över utan ryggverksamhet. Dessa hästar kan man behöva ha flera insprångs hinder på för att hästen själv ska backa av och lugna sig. Vissa hästar får man driva på ordentligt för att de ens ska få upp farten. dessa hästar räcker det oftast med ett insprångshinder på.

Löshoppning är också ett sätt för den äldre och mer rutinerade hästen att förbättra sin teknik. Det kan också vara ett bra alternativ till uppsutten träning då man kan gymnastikhoppa hästen och den får fri ryggverksamhet. Eller för att maxa hästen lite extra på höjden som man kanske inte gör uppsutten.


Löshoppningen är ju också det största momentet på 3-års testet. Och Hanna var väldigt noga med att löshoppning skulle bedrivas likadant hemma som på 3-års test så att det inte blir konstigt för unghästen. Hästen släpps på halva långsidan och sedan står det en person på kommande kortsida för att eventuellt driva på och hjälpa hästen igenom hinderkombinationen på andra långsidan. Viktigt var också att hästen INTE fick sakta av till trav förrän den passerat bokstaven A eller C på kortsidan efter hindrena.


Det var lite om löshoppning, hoppas ni läste något som ni kanske inte visste. Kanske blev ni sugna på att åka ut till stallet och löshoppa lite? 

Preben har som högst hoppat 150 under löshoppning. Han har ett ganska mycket eget driv så han störs mest av att man är där och piskar just över hindrena. Här får ni en bild när Preben hoppar 150 och sedan en film där jag tror hindret ligger på 140!


 


Han hoppar något sjukt med sin rygg!

 


Löshoppning med min guldkille!

Av Jennifer Wistbacka - 23 maj 2013 12:29

Som vanligt såna här dagar när man ska ut till stallet och rida så började det regna precis lagom till att vi satt upp på hästarna.. Idag var det den lilla islänningen Rödis som fick sträcka på benen, man får ta vad man får när alla andra hästar inte är ridbara! Jag ska erkänna att islandshäst ligger väl inte högst på topplistan men Rödis är otroligt söt och mysig att bara rida i skogen på.
Ibland är det skönt att rida helt utan krav också, jag brukar ha en tendens att ställa allt för höga krav på mig själv och min ridning och det brukar avspegla sig på mitt självförtroende när jag inte lyckas uppfylla dessa. Men jag kämpar på och blir bättre på det dag för dag, måste lära mig att slappna av någon gång ibland och att allt inte är på liv och död. Alla har upp och nedgångar och man kan inte alltid vara på topp. Vet många gånger jag har brutit ihop totalt på hästryggen och bara grinat och tänkt att jag inte kan rida för att hästen eller jag har en dålig dag, men man får ta nya tag och nästa dag kanske allt funkar igen. Minns speciellt en gång när jag hade varit iväg på tävling och debuterat L:B på en ponny och placerat oss som trea. Några dagar senare skulle jag rida ett dressyrpass och ingenting fungerade. Ponnyn stretade bara emot och blev stark och bara sprang utan att bry sig det minsta om lilla mig på ryggen, han var i övrigt väldigt välutbildad. Då bröt jag ihop och gick in i stallet och satte mig bokstavligen rakt på stallgolvet och tjöt som en nyfödd bebis. Efter en stund kommer mamma ut till stallet (hon hade hört mig tjuta från vårat hus) och undrar om det hänt något. När jag berättar vad det handlar om suckar mamma och tycker jag är löjlig samtidigt som hon kramar mig och säger att om jag inte kan rida hur kunde vi då placera oss i helgens tävling? En av alla gånger jag har ställt alldeles för höga krav på mig själv.. Någon som känner igen sig?

Här får ni i alla fall en bild från dagen ridtur, stor och liten bredvid varann.

Av Jennifer Wistbacka - 22 maj 2013 23:24

Satt och kollade på efterlyst förut och jag mår illa när jag såg bilderna från Skåne där några hästar har blivit skurna i könsdelarna. Resultatet av detta var att ett dräktigt avelssto dog några dagar senare då gärningsmännen hade träffat ischias nerven (stavning?) och hennes ofödda föl dog på en gång. Fy fan hur kan man göra så mot ett oskyldigt djur?! Såna människor borde inte få se dagens ljus igen. USCH! Jag saknar ord för detta..


Fick efter programmet för mig att mitt löshår skulle väck. Det var över en månad jag satte i det så det hängde några centimeter från hårbottnen. Har även tappat 50% av det de senaste dagarna när jag borstat håret. Så efter en timme i duschen är jag ju korthårig igen och all tejp är borta ur håret. Såg förjävligt ut i badrummet med hår i hela handfatet men skönt nu när det är av!


Såhär såg det ut innan löshåret åkte av:


Och efter, mitt eget hår har växt massor! Bjuder på mitt nyduschade och osminkade trötta face.


Och såhär såg det ut i handfatet efter, hår överallt!


Av Jennifer Wistbacka - 22 maj 2013 18:19

Sitter nersjunken i soffan och laddar för att hoppa in i duschen. 

Hhar varit ute på pw/långpromenad i sällskap med Linda och Ludde, lite mer än 5 km blev det idag. Porsche fick på sig sin fina klövjeväska som har använts alldeles för lite på sista tiden. Han blir så jäkla nöjd när han får på sig den, som att han tycker att han äntligen får göra något viktigt. Min lilla sötnöt

Det är inte mycket vikter i den eftersom att hunden ska ha ungefär 5% av sin egen kroppsvikt, i alla fall såhär i början och Porsche är ju ingen tungviktare precis. Tänkte öka på lite tills nästa gång för idag lallade han mest runt och verkade inte tycka att det var någon match att bära runt på väskan. Vi avslutade med att slå oss ner på gräsmattan utanför vårat lägenhetshus och varva ner lite och låta vovvarna leka av sig lite, till och med Ludde fick fart på tassarna och busade lite.


Här är lite bilder från promenaden.


  Porsche bär stolt upp sin fina väska!


  

Man får inte ha bråttom när Ludde är med när han strosar i sin egen värld.


  Hundarna hämtar andan innan de började busa.



Fick under promenaden ett samtal om jobb som jag sökt. 

Det är förlagt nere i skåne men det är fasta arbetstider och en jobbhelg i månaden. Det är såklart ett hästjobb och det var faktiskt helt okej betalt. Att det är fast tider och lediga helger gör ju att jag faktiskt kan pendla, vilket känns jäkligt skönt. Arbetsuppgifterna var vanligt stallarbete på fm och efter lunch ridning fram till kl 17. Man hade hand om ett gäng hästar, som bara jag skulle rida och träna.  Mestadels unghästar men också några äldre och möjlighet till tävling fanns också när hästarna var klara för det. 

Jag ska suga lite på den karamellen och höra av mig innan helgen så får vi se vad som händer, det skulle vara kul att åka ner och testa på för att se vad det är och vad det finns för möjligheter.


På återseende!


Av Jennifer Wistbacka - 22 maj 2013 15:21

Vaknade lite för sent idag också men eftersom inget annat är inplanerat idag så gjorde det inte så mycket. Käkade en snabb frukost och sedan åkte jag och Linda ut till stallet och red en sväng på Valencia och Rudolf ute i skogen. Haha, ja han heter Rudolf. Påminner lite om en tax, korta ben och lång rygg som han inte jobbar allt för mycket med.
Valencia som jag red är ett skimmelsto som Madde har lånat hem för avel. Hon är betäckt med Bravour för någon vecka sen så på måndag ska jag följa med Madde och kolla upp henne på seminstationen, eller om det var Ella vi skulle kolla då. Madde har ju två avelsston som är betäckta, den andra som heter Ella är Ballys första avkomma. Hon flyttade hem till Madde i våras och är triangelmärkt tyvärr.
Den 25'e juni kommer Ballys andra avkomma hem till Madde och ska gå på bete i två månader, det är tänkt att jag ska rida honom lite under tiden.

Här får ni en mysig bild tagen av Linda!

Av Jennifer Wistbacka - 22 maj 2013 00:04

Ligger nerbäddad i min otroligt sköna säng och ska alldeles strax sova.

Hade Linda över på kvällsmat idag, kycklinggryta med ris serverades det här på Tingis. Ingen gourmetmiddag direkt men gott var det! Kollade på filmen "Ted" också, vilket var på tiden kanske.


Imorgon åker vi (Jag och Linda) ut till stallet på fm förhoppningsvis, eftersom att Bally sträckt sig i hagen så blir det Valencia som får jobba lite. Saknar att rida fina Preben massor, men snart är vi igång igen! På tal om sakna så saknar jag min lilla jycke så jag spricker så mormor får allt ta och leverera hem honom imorgon! 


Natti!

Ovido - Quiz & Flashcards