Jennifer Wistbacka | Don't let the sun in your heart decay

Alla inlägg under januari 2012

Av Jennifer Wistbacka - 5 januari 2012 00:31

I brist på att sömnen ska infinna sej så får det bli ett blogginlägg!


Var ute hos min stora princessa på förmiddagen och red ett ordentligt dressyrpass för första gången och det gick så jäkla bra! Fick verkligen ihop det där stora halvblodsstoet i perfekt form och vips så blev hon lätt som en fjäder att rida. Ingenting i handen och hon bara tuffade på, det verkligen sprutade skum ur munnen och min fina tjej trampade under sej väldigt fint! Det var en svettig men nöjd sessa som gick ut i hagen för lite lunch när vi var klara!


Ett tips till alla som har svårt att få till "det där" med era hästar, gör mycket övergångar från skritt till trav, från trav till galopp ner till skritt och börja om. Gärna mycket volter för att få hästen att böja igenom ordentligt, även öppna och sluta brukar vara väldigt effektivt. Detta är i alla fall vad jag brukar börja mina dressyrpass med för att få hästen mjuk och medgörlig, från detta kan man sedan börja arbeta ordentligt med byten, piruetter, passage osv. Det viktigaste är att det inte ska kännas att du har nåt i handen, det är då hästen verkligen bär upp sej själv och trampar under sej. Annars är bomövningar väldigt bra för att få hästen dit man vill, det får också hästen att lyfta benen och jobba med ryggen som den ska.


Som sagt så har Wienna och jag inte riktigt ridit ihop oss än (men vi är på god väg redan) så vi kör på mycket övergångar än så länge. Kände också att hennes byten var lite "rostiga" så det ska även övas på massor! Mer om detta i ett senare inlägg!  


Efter att jag varit i stallet och fixat allt så åkte jag hem och slängde mej i duschen för att sedan åka vidare till Flen och hälsa på min älskade vän Rossi, förstår inte varför det alltid ska dröja så mellan varje gång vi ses? Var där en bra stund i alla fall och det blev hemmagjorda hamburgare till middag och vi började även kolla på den nya serien "Revenge" som börjar på kanal tre snart om jag inte minns fel. Den var i alla fall grymt bra och den ska jag absolut fortsätta följa så det får bli dagens tips!


Nej nu ska jag försöka sova så jag kan åka ut till min stora princessa imorgon igen!


Puss & Kram

Jennifer

Av Jennifer Wistbacka - 4 januari 2012 09:40

Shit vad trött jag är!

Blev inte mycket till sova inatt, precis när jag var påväg att somna igår så blev jag väckt av telefonen och kunde inte somna om igen.. Sist jag kollade på klockan var den väl halv fem eller något.

Anyway, sitter här med kaffekoppen i högsta hugg och ska snart byta om och åka ut till min princessa i stallet. Dagar som denna så är jag jävligt glad att det finns ridhus, det är ingen hit att rida ute i regn och blåst.


Just nu så rider vi ihop oss och har inte börjat rida "ordentligt" än. Men vi satsar på att rida L:A3 eller L:A4 i Nyköping i mars. Beror lite på hur det går för oss nu, men ska dra igång och träna så fort det känns bra. Blir antagligen för Helena Widell, som har tränat både mej och hästen förr.


Nej nu blir det att byta om sen åka!


Puss & Kram

Ninni

Av Jennifer Wistbacka - 3 januari 2012 22:06

Nu så står hon äntligen där i stallet och väntar varje dag!!

Jag är typ världens lyckligaste tjej just nu, nog för att det har sina nackdelear med att ha häst men som jag har saknat det! 

Inte ens i söndags när jag hämtade hem henne i snöstorm och var tvungen att köra max 50 km/h hela vägen så var det jobbigt. Inte ens när hon bockade och bråkade igår när jag red, jag bara hade världens största leende på läpparna. Och idag gick hon som en dröm faktiskt, hon bara flöt på runt ridbanan i förvänd galopp, galoppombyten, öppna, sluta, skänkelvikning osv.. Bästa hästen! Nog för att hon är stor att hålla på med men hon känns inte så stor att rida konstigt nog.


Nej nu ska jag krypa ner i sängen så jag kan åka ut och rida min sessa igen imorgon <3





 

Kärlek <3


    

Finaste <3


 

Ovido - Quiz & Flashcards